Verantwoord barbecueën, hoe doe je dat?

mei 09, 2016
Ans van Gastel

Verantwoord barbecueën, hoe doe je dat?

De laatste dagen was het heerlijk weer en hopelijk gaan er nog heel veel van deze mooie zomerse dagen volgen. Maar bij dit mooie weer gaat regelmatig de barbecue aan. Hoe kun je toch lekker meedoen maar het wel gezond en verantwoord houden.

garnaal-bbq

 

 

Lees hieronder wat barbecue tips!

 

 

  • Kies voor magere vleessoorten zoals varkensfricandeau, varkenshaas, biefstuk, entrecôte, runderlapjes, kipfilet, kalkoenfilet. Marineer het vlees van tevoren, zodat het ook lekker is zonder vet sausje erbij. Snijd vetrandjes weg en verdeel grote lappen vlees in kleine stukken, zodat je een bescheiden portie kunt nemen. Bewerkte vleeswaren zoals gehaktballetjes, hamburgers, braadworsten en hotdogs bevatten onnodig veel vet. Je kunt wel zelf hamburgers maken van mager rundergehakt
  • Ook vis kan prima op de barbecue. Je kunt een vis in zijn geheel grillen of er een pakketje van maken. Combineer een stukje vis met kruiden en groenten en leg het op een stuk aluminiumfolie. Vouw de folie dicht tot het een pakketje wordt en leg dit op de barbecue. Kies weer voor magere soorten, bijvoorbeeld tonijn, schol, tong, tilapia, inktvis, pangasius of garnalen.
  • Gegrilde groenten zijn lekker en bevatten weinig calorieën. Door stukken paprika, champignon, ui, tomaat aan een takje rozemarijn te rijgen, maak je een kleurrijke groentespies.  Je kunt ook denken aan fruitspiesjes met aardbeien, stukken appel en peer. Of vul een pakketje van aluminiumfolie met je favoriete groenten en kruiden. Mais, courgette en aubergine kun je ook los op de barbecue leggen. Vet het rooster goed in, zodat ze niet blijven plakken.

groente-grillen

  • Kant-en-klare (huzaren)salade bevat meestal aardig wat mayonaise, maar salades die je zelf bereidt, kun je zo caloriearm maken als je wilt. Ook worteltjes, stukken paprika, kerstomaatjes, bleekselderij en bloemkoolroosjes met een dipsaus op yoghurtbasis knabbelen lekker weg.
  • Kies gepofte aardappelen boven pasta en rijst
  • Veel extraatjes die bij een barbecue op tafel staan zijn juist dikmakers. Denk bijvoorbeeld aan sauzen en slaatjes met room en mayonaise, kruidenboter, frietjes en gebakken aardappelen. Een wijntje erbij en een ijsje na. Juist door deze extraatjes over te slaan, kun je barbecueën zonder schuldgevoel.
  • Ben je uitgenodigd voor een barbecue en bang dat er voor jou weinig lekkers te vinden zal zijn? Neem zelf fruit en salades mee. Zo ben je niet alleen attent, maar ook verzekerd van een gezonde optie.
  • Drink voldoende water (lekker met een citroentje, limoentje, stukjes sinaasappel, munt of komkommer) en ben zuinig met alcohol.

— Eet smakelijk! —

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *