Het is weer maandag..

feb 29, 2016
Ans van Gastel

Het is weer maandag..

De goede voornemens van januari is iedereen ondertussen alweer vergeten. Maar wat ik nog steeds heel vaak hoor is. Maandag, dan begin ik!

‘Vanaf maandag eet ik alleen nog maar gezond!’ Heel herkenbaar voor eenieder. Vervolgens 1 koekje en het is weer he-le-maal verpest, want dan ging de hele pak weer leeg. Gezond eten EN ongezond eten op één dag bestaat voor vele niet. Vaak is het ‘alles of niets’. En dat helpt niet bepaald bij het bereiken van een stabiel, gezond gewicht.
Stel haalbare doelen.

Als je haalbare doelen stelt krijg je keer op keer het bewijs dat je het goed doet en neemt je zelfvertrouwen toe. Wat is je uiteindelijke droom? Maak deze realistisch. Maak een tijdlijn of een stappenplan met deadlines. Waar kun je mee beginnen?

Beloon jezelf

Met een beloning in het vooruitzicht wordt het nóg leuker om je doelen te behalen. Verwen jezelf bij het behalen van élk korte termijn doel. Denk aan een leuk tijdschrift, een verse bos bloemen, een nieuw kledingstuk, een concert van je favoriete band, een dagje sauna of bijvoorbeeld een massage.
Verboden voedsel?

Als je jezelf iets verbiedt, dan wil je dit juist eten. Waarom alles verbieden, je kunt jezelf dingen toestaan (met mate, bijvoorbeeld 1x per week neem ik mijn favoriete koekje). Als je jezelf alles toestaat wordt de drang ernaar vaak minder.

Wat levert het op?

Wil je echt die zak chips of die pak koekjes opeten? Bedenk dat die zak chips of pak koekjes je zowel op korte termijn en op lange termijn gaat brengen. (in ieder geval brengt deze je niet naar je doel)

Geniet!

Maak een speciaal momentje van dingen die je echt heel lekker vindt. Neem je toch wat chips, neem dan bewust kleine hapjes, proef en geniet van de smaak. Wanneer je met meer aandacht eet, eet je minder.
Nieuwe kans

Wanneer je toch een keer je boekje te buiten bent gegaan, denk dan niet gelijk dat alles is verpest. Nieuw eetgedrag betekend vallen en opstaan. Deel je frustratie met een vriend(in), je ouders, je lief of schrijf het op in een dagboek. Dit helpt om te ontladen en om de draad makkelijk weer op te pakken. Van elke keer dat mis gaat kan je leren: hoe had je het kunnen voorkomen? Zo worden ‘foutjes’ leerzaam en dus positief. Bedenk je dat elke seconde van de dag een nieuwe kans is!

No comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *